Druhý díl vícesvazkových
Dějin státní autobusové dopravy vychází pod
názvem Poštovní autobusy 1919 - 1932. Autorem
knihy je opět Petr Hoffman, který na jejím obsahu spolupracoval
s Poštovním muzeem České pošty. Nová kniha tentokrát čtenáře
zavádí do mladé Československé republiky krátce po jejím vzniku.
Po několikaleté přestávce, způsobené 1. světovou válkou, se
provozovatelem linkových autobusů opět stala poštovní správa,
ale na rozdíl od předválečného Rakouska-Uherska již řízená nově
založeným ministerstvem pošt a telegrafů v Praze. Kniha ve
čtyřiceti kapitolách podrobně popisuje počáteční slibný rozvoj
státní autobusové dopravy i období její stagnace v polovině
dvacátých let, kdy přestávala být konkurenceschopná vůči
soukromým autodopravcům. Na sklonku téže dekády se však poštovní
autobusy díky rozsáhlým investicím do vozidel a jejich
technického zázemí opět staly moderním dopravním prostředkem,
každodenně využívaným nejširšími vrstvami obyvatelstva.
Roky v názvu knihy
vymezují období, ve kterém státní poštovní autobusy s hromadnou
přepravou cestujících v Československu jezdily. Od konce roku
1927 k nim začaly přibývat autobusy Československých státních
drah a po pěti letech souběžného provozu jimi byla od 1. ledna
1933 autobusová doprava Československé pošty zcela pohlcena.
Kromě linkové autobusové dopravy zajišťovala poštovní správa v
několika velkých městech (Hradci Králové, Pardubicích, Plzni,
Prostějově a také v Praze) městskou autobusovou dopravu, které
je v knize věnována samostatná kapitola. Poštovní správa rovněž
provozovala nákladní automobily - zpočátku i
pro komerční účely, později už jen pro vlastní potřebu.
V knize je 228 unikátních
a většinou dosud knižně nezveřejněných fotografií,
reprodukovaných z originálních předloh ze sbírky Poštovního
muzea a soukromých sbírek. Doplněny jsou více než 110
faksimilemi dokumentů (novin, korespondence, výnosů, protokolů,
předpisů, mapek a výkresů) a jízdních řádů poštovní autobusové
dopravy. Nechybí ani přepisy dobových textů, tabulky se
statistickými údaji a úplné přehledy státních autobusových linek
z první poloviny dvacátých a z počátku let třicátých, kdy státní
poštovní autobusová doprava dosáhla svého vrcholu. Součástí
knihy jsou také přehledy autospráv, jim přidělených poštovních
autobusů a jejich základních technických parametrů. Stejně jako
v prvním dílu Dějin státní autobusové dopravy (Poštovní
autobusy 1908 - 1914) je
samostatná kapitola věnována poznávacím značkám státních
poštovních autobusů, které byly až do roku 1932 všechny
evidovány na pražském policejním ředitelství, i když autobusy
trvale jezdily třeba na Moravě nebo na Slovensku. Publikace
obsahuje přehlednou chronologii státní autobusové dopravy a
výkladový slovník dobových pojmů. Na konci knihy je připojeno
německé a anglické resumé a chronologie v obou těchto jazycích.
Knihu vydává Andrej
Hoffman (www.autobusyhoffman.cz)
ve spolupráci s Vydavatelstvím dopravní literatury (www.vydol.cz),
které v roce 2010 publikovalo první díl Dějin státní
autobusové dopravy nazvaný Poštovní autobusy
1908 - 1914. Obě knihy si můžete
objednat zde, nebo je lze
zakoupit ve vybraných
knihkupectvích a modelářských prodejnách. S autorem i
vydavatelem je též možné dohodnout jejich osobní odběr v Praze.